Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego

2025-10-13

7 października 2025 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej został udostępniony Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 rw sprawie doradztwa zawodowego [Dz. U. poz. 325].

 

Zmiany rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego oraz aktualizacja treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego w różnych typach szkół określonych w załącznikach do rozporządzenia wynikają z:

  • konieczności uwzględnienia w procesie doradczym nowych rozwiązań i narzędzi wprowadzonych do systemu oświaty i mających istotny wpływ na realizację doradztwa zawodowego w szkole, do których należą: prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, monitoring karier absolwentów publicznych i niepublicznych szkół ponadpodstawowych, branżowe centra umiejętności oraz narzędzia informatyczne, takie jak Zintegrowana Platforma Edukacyjna i Infozawodowe.
  • dostosowania treści programowych do potrzeb współczesnego rynku pracy z uwzględnieniem zmian wynikających z cyfrowej transformacji stanowiących także realizację postulatów strony społecznej zgłaszanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz oczekiwań nauczycieli, doradców zawodowych, uczniów i ich rodziców wyrażonych w raportach z badań przeprowadzonych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.

 

Projektowane rozporządzenie wprowadza zmiany, które pozwolą na wdrożenie następujących rozwiązań:

 

  1. Uwzględnienie nowej instytucjonalnej infrastruktury doradztwa zawodowego (w związku z wprowadzeniem do systemu oświaty ustawą z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2005, z późn. zm.), branżowych centrów umiejętności, których zadaniem jest m.in. wspieranie działań szkół w zakresie doradztwa zawodowego,)
  2. Wykorzystanie narzędzi analitycznych dotyczących rynku pracy (uwzględnienie w procesie doradczym prognoz zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego ogłaszanych corocznie przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz prognoz prowadzonych na zlecenie ministra do spraw pracy, a także wyników monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych wdrażanego od 2021 r.).
  3. Zwiększenie udziału rodziców w procesie doradczym (poszerza się katalog metod i form realizacji działań doradczych z uwzględnieniem aktywnego udziału rodziców w tych działaniach poprzez dodanie możliwości organizacji warsztatów z rodzicami, lub wydarzeń wspierających planowanie ścieżki kariery przez uczniów)
  4. Zacieśnienie współpracy szkoły z otoczeniem społeczno-gospodarczym (obowiązek angażowania pracodawców przy opracowywaniu programu realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny).
  5. Wykorzystanie zasobów cyfrowych i nowoczesnych technologii (wykorzystywanie w procesie doradztwa zawodowego informatycznych narzędzi i zasobów elektronicznych oraz cyfrowych narzędzi komunikacji zamieszczonych na ogólnodostępnych platformach edukacyjnych i stronach internetowych, w tym na administrowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej oraz stronie internetowej Infozawodowe oraz zapewnienie uczniom i ich rodzicom dostępu do cyfrowych narzędzi doradztwa zawodowego, poprzez udostępnienie tych narzędzi w szkole lub placówce, lub zamieszczenie na stronach internetowych lub w Biuletynie Informacji Publicznej szkoły lub placówki informacji i linków do tych narzędzi i zasobów. Dzięki temu nauczyciele, uczniowie i ich rodzice uzyskają możliwość korzystania z nowoczesnych narzędzi wspierających planowanie kariery oraz rozwijania kompetencji niezbędnych w gospodarce cyfrowej.
  6. Aktualizacja treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego (treści programowe  zostają uzupełnione o tzw. kompetencje przyszłości, obejmujące umiejętności cyfrowe oraz rozpoznawanie wpływu nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji na zmiany w zawodach i formach zatrudnienia. Treści programowe zostają poszerzone o umiejętność porównywania własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy, oczekiwaniami pracodawców, umiejętność sporządzania i aktualizowania dokumentów aplikacyjnych, zgodnie z wymaganiami pracodawców, zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, w szczególności poprzez symulacje rozmowy kwalifikacyjnej). 

 

Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 września 2026 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1, który wejdzie w życie z dniem następującym pod dniu ogłoszenia, aby zapewnić szybszy dostęp uczniów do realizacji działań doradczych w szczególności u pracodawców i w branżowych centrach umiejętności.

 

Link do dokumentacji - Proces legislacji