Spotkanie branżowe z przedstawicielami branży teleinformatycznej

2025-10-20

Spotkanie branżowe z przedstawicielami branży teleinformatycznej miało na celu omówienie perspektyw rozwoju kształcenia zawodowego w branży teleinformatycznej w Polsce. W wydarzeniu wzięli udział kluczowi przedstawiciele branży: organizacje branżowe, pracodawcy oraz branżowe centra umiejętności, którzy dyskutowali o aktualnych potrzebach kadrowych, wyzwaniach oraz kierunkach rozwoju edukacji zawodowej.

 

Przedstawiciele sektora teleinformatyki podkreślili, że dynamiczny rozwój technologiczny wymaga elastycznego systemu edukacji zawodowej, który pozwoli na szybkie reagowanie na potrzeby rynku pracy. Wśród najważniejszych wniosków i propozycji znalazły się:

  • Nowy zawód – technik cyberbezpieczeństwa
    Wskazano na pilną potrzebę wprowadzenia zawodu technik cyberbezpieczeństwa, który odpowiadałby na rosnące zagrożenia w obszarze cyfrowym i potrzebę kształcenia wyspecjalizowanych kadr w tym zakresie.
  • Modernizacja zawodu technik informatyk
    Z uwagi na dużą popularność kierunku (blisko 100 tys. uczniów) oraz dynamiczny rozwój technologii, zaproponowano wprowadzenie wspólnego modułu kształcenia podstawowego i szeregu ścieżek specjalizacyjnych, takich jak m.in. administracja bazami danych, testowanie systemów, DevOps, Internet Rzeczy, chmury obliczeniowe czy programowanie gier.
  • Nowe kierunki związane ze sztuczną inteligencją
    Uczestnicy zaproponowali utworzenie zawodu technik AI i automatyzacji procesów biznesowych, przygotowującego kadry do pracy z narzędziami sztucznej inteligencji i automatyzacji.
  • Zawody na 5. poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji
    Dyskutowano nad potrzebą rozwoju kształcenia zawodowego na wyższych poziomach PRK, w tym utworzenia zawodu technik dostępności cyfrowej.
  • Zawody przyszłości – Smart City i Smart Wieś
    Zwrócono uwagę na konieczność przygotowania specjalistów, którzy będą potrafili wykorzystać technologie cyfrowe do rozwiązywania problemów społeczności miejskich i wiejskich, rozwijając przy tym kompetencje analityczne, technologiczne i społeczne.

 

Więcej informacji i materiał filmowy

 

Spotkanie branżowe z przedstawicielami branży teleinformatycznej

logotypy