Międzynarodowe Badanie Umiejętności Dorosłych PIAAC to ważne uzupełnienie wiedzy o edukacji dorosłych w Polsce.
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy opublikował wyniki raportu " Uczenie się dorosłych w Polsce".
Wynika z niego, że udział w zorganizowanych formach uczenia się dorosłych w Polsce w dużej zależy od decyzji pracodawców. Są to zazwyczaj krótkie szkolenia w miejscu pracy, a uczestnictwo wynika raczej z obowiązku niż z osobistej inicjatywy. Taki model nie odpowiada na wyzwania związane z cyfrową i zieloną transformacją.
Wyniki badania PIAAC stanowią ważne uzupełnienie wiedzy o edukacji dorosłych w Polsce – obok takich źródeł jak europejski Adult Education Survey (AES), krajowy Bilans Kapitału Ludzkiego (BKL) czy pogłębione Badanie Uczenia się Dorosłych prowadzone przez IBE PIB. Każde z tych badań ma swoje mocne strony i ograniczenia. PIAAC jako jedyne w Polsce sprawdza rzeczywiste kompetencje dorosłych, co pozwala lepiej zrozumieć, jak poziom umiejętności wiąże się z aktywnością edukacyjną i zawodową. Jak pokazano w raporcie, dla pełniejszego obrazu warto zestawiać wyniki różnych badań, pamiętając o różnicach w ich metodologii i przyjmowanych w nich definicjach.
Zachęcamy do lektury wszystkich zainteresowanych edukacją dorosłych, rynkiem pracy oraz wyzwaniami transformacyjnymi – od badaczy i ekspertów po decydentów, pracodawców i instytucje publiczne.
Więcej informacji i raport do pobrania