Niniejszy raport dotyczący zapotrzebowania na kwalifikacje, kompetencje i umiejętności w branży pomocy społecznej został opracowany w ramach przedsięwzięcia „Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie pomocy społecznej” realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki”, Inwestycja A.3.1.1. „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”.
W obliczu dynamicznych przemian społecznych i demograficznych, rosnących oczekiwań społecznych oraz zmieniających się potrzeb rynku pracy, sektor pomocy społecznej stoi przed wieloma wyzwaniami wymagającymi podjęcia działań dla zapewnienia wysokiej jakości świadczonych usług. Branża ta odgrywa kluczową rolę we wspieraniu osób znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych, w tym osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami. Aby skutecznie odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie, niezbędne jest podnoszenie kwalifikacji i kompetencji pracowników.
Celem badania było zidentyfikowanie i analiza zapotrzebowania na kwalifikacje, umiejętności i kompetencje w branży pomocy społecznej. Na podstawie zgromadzonych danych sformułowano rekomendacje dotyczące wprowadzenia nowych kwalifikacji sektorowych oraz oceniono potrzebę ujednolicenia systemu potwierdzania kwalifikacji uzyskiwanych w kształceniu pozaformalnym.
Raport przedstawia kompleksową analizę sytuacji sektora pomocy społecznej w Polsce, uwzględniając aktualne trendy społeczno-demograficzne, potrzeby rynku pracy oraz wyzwania związane z zatrudnieniem i utrzymaniem wykwalifikowanej kadry.
W pierwszej części opisano główne przemiany wpływające na sektor oraz określono kierunki rozwoju i zapotrzebowanie na zawody związane z pomocą społeczną. Druga część dokumentu zawiera szczegółowy opis przeprowadzonego badania - cele, zastosowane metody, etapy realizacji oraz profil respondentów. Badanie miało na celu identyfikację kluczowych problemów kadrowych i kompetencyjnych w jednostkach pomocy społecznej.
Kolejna część raportu prezentuje wyniki badań, w tym: strukturę zatrudnienia, rotację pracowników, trudności rekrutacyjne, potrzeby szkoleniowe oraz ocenę istniejących i przyszłych kwalifikacji niezbędnych w branży. Zidentyfikowano obszary deficytowe w zakresie kompetencji zawodowych oraz preferowane formy doskonalenia zawodowego.
Raport obejmuje także opis współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE), dotyczący prognoz rozwoju zawodów branżowych w perspektywie 3-10 lat. Analiza uwzględnia wpływ megatrendów - zarówno globalnych, jak i lokalnych - na strukturę zatrudnienia, pojawianie się nowych zawodów oraz ewolucję potrzeb kompetencyjnych.
Opracowanie kończy się wnioskami i rekomendacjami dotyczącymi dalszych działań wspierających rozwój kadr w pomocy społecznej, w tym współpracy pracodawców z sektorem edukacji zawodowej. Podsumowanie i rekomendacje mają na celu wskazanie kierunków działań edukacyjnych i szkoleniowych, które przygotują przyszłych pracowników do wyzwań związanych z opieką nad osobami starszymi i osobami z niepełnosprawnościami. Rekomendacje adresowane są do pracodawców, pracowników oraz instytucji edukacyjnych kształcących w obszarze pomocy społecznej.
Zobacz → RAPORT_2025