Najwięcej nauczycieli – aż 81 proc. – obawia się, że młodzież, korzystając z generatywnej sztucznej inteligencji (GSI), uzależni się od niej.
Wśród zagrożeń pedagodzy wymieniali brak zdolności krytycznego myślenia czy pogorszenie relacji między uczniami. Są jednak także korzyści, a wśród nich oszczędność czasu i większa kreatywność. Przedstawiamy Państwu wnioski z badań zaprezentowane w raporcie NASK “GSI w polskiej szkole. Przecieranie szlaków".
Zainteresowanie wykorzystaniem GSI w edukacji powoli rośnie. Największą barierą pozostają jednak obawy nauczycieli. Zmiany wywołane przez pojawienie się GSI budzą opór – wielu pedagogów obawia się, że technologia ta może doprowadzić do radykalnej transformacji ich pracy, do której nie są odpowiednio przygotowani. Jak zauważył jeden z uczestników badania, już samo pojęcie „sztucznej inteligencji” budzi niepokój i dystans: „ja tam wolę naturalną inteligencję”.
W siedzibie Polskiej Agencji Prasowej odbyło się spotkanie autorów raportu i pracowników NASK z dziennikarzami, podczas którego omówiono badanie.
Raport powstał pod redakcją naukową prof. Jacka Pyżalskiego. Zauważył on, że często rozmowy o sztucznej inteligencji opierają się na domysłach, a nie konkretach. – Być może jest to jedna z przyczyn, dla których w nauczycielach wciąż jest tak wiele obaw związanych z wykorzystaniem GSI w szkołach – mówił.