Komplet materiałów - Pytania z Turnieju (etap finałowy - międzyszkolny) oraz test kwalifikacyjny (etap szkolny) - Turniej Wiedzy o Górnictwie Rud Miedzi - BCU Górnictwa Rud 4.0 - Raport końcowy

Kształcenie zawodowe Doradztwo zawodowe
2025-12-17
Kategorie: Konkursy i olimpiady

Opis inicjatywy

 

Turniej dla uczniów szkól ponadpodstawowych z zakresu wiedzy o przemyśle wydobywczym rud metali obejmuje zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem, innowacyjnością, procesem produkcji, górnictwem i przeróbką, geologią oraz tradycjami górniczymi w przemyśle wydobywczym rud metali

 

Materiały edukacyjne z Turnieju:

 

1, Test kwalifikacyjny (etap szkolny) – Turniej Wiedzy o Górnictwie Rud Miedzi – BCU Górnictwa Rud 4.0

2, Quiz- Turniej Finałowy BCU – I ETAP – runda wstępna

3. Quiz – Turniej Finałowy BCU – II ETAP – rozgrywka eliminacyjna

4. Quiz – Turniej Finałowy BCU – III ETAP – rozgrywka finałowa

5. Quiz – Turniej Finałowy BCU – DOGRYWKA

 

Związek Pracodawców Polska Miedź w ramach działalności BCU Górnictwa Rud 4.0 zorganizował dla uczniów turniej z zakresu wiedzy o przemyśle wydobywczym rud metali (obejmujący zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem, innowacyjnością, procesem produkcji, górnictwem i przeróbką, geologią oraz tradycjami górniczymi w przemyśle wydobywczym rud metali).

Adresatami turnieju byli uczniowie szkół branżowych i techników prowadzących kształcenie dla dziedziny górnictwo podziemne i przeróbka rud metali i surowców mineralnych, m.in. w zawodach: górnik eksploatacji podziemnej kopalin innych niż węgiel kamienny, technik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny, technik górnictwa podziemnego kopalin innych niż węgiel kamienny, górnik eksploatacji podziemnej, operator maszyn i urządzeń przeróbczych, technik mechatronik, technik elektryk, technik mechanik, elektryk, elektromechanik, technik elektronik, technik hutnik, technik przemysłu metalurgicznego, automatyk, mechatronik oraz technik przeróbki kopalin stałych.

Turniej miał na celu podnoszenie stopnia wiedzy o nowoczesnym przemyśle wydobywczym rud miedzi, tradycjach górniczych, innowacjach w górnictwie i przeróbce, procesie technologicznym produkcji rud metali, świadomości społecznej w zakresie najwyższych standardów środowiskowych (ekologicznych), szczególnie wśród młodzieży przygotowującej się do podjęcia pracy w dziedzinie górnictwa podziemnego, przeróbki rud metali i surowców mineralnych. Zasadne jest by stale i na różnymi metodami zwiększać dostęp edukacji do nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie, aby mogła ona sprostać wyzwaniom związanym z przygotowaniem kadr dla górnictwa wg koncepcji zero harm. Turniej także, dzięki przygotowywanym materiałom edukacyjnym, pozwolił skutecznie propagować wiedzę na temat współczesnego górnictwa rud metali oraz kierunków jego rozwoju, w tym informacji o nowych technologiach wprowadzanych do stosowania w przemyśle wydobywczym, nowym podejściu i koncepcjach, które pozwolą na produkcję w zrównoważony sposób przy jednoczesnym zdobywaniu zaufania społeczeństwa w zakresie czystych i bezpiecznych metod wydobywania i przetwarzania.

 

Turniej obejmował tematy związane m.in. z:

  • narzędziami oraz rozwiązaniami w dziedzinie zrównoważony rozwój i ekologia w górnictwie podziemnym, przeróbka rud metali i surowców mineralnych,
  • przełomowe koncepcje i rozwiązania dotyczącymi zrównoważonego poszukiwania, wydobycia lub przetwarzania (gospodarka cyrkularna, ESG, ESRS, odpowiedzialność środowiskowa),
  • KGHM: zrównoważony rozwój, odpowiedzialna produkcja, ekologia i środowisko, polityka dobrego sąsiedztwa, inwestycje godne zaufania, procesy produkcji, innowacje i technologie, ESG, kultura miedzi; tradycje górnicze,
  • górnictwo przyszłości – kierunki prac badawczych i rozwojowych oraz wdrożeń nowatorskich rozwiązań w górnictwie i przeróbce rud metali,
  • postęp technologiczny, który zwiększa efektywne wykorzystanie materiałów i zasobów oraz prowadzi do ograniczenia ilości odpadów i do ich recyklingu, zgodnie z planem działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym (COM/2015/0614, zaktualizowanym ostatnio przez COM/2020/98),
  • smart mining (nowoczesne, inteligentne, niskoemisyjne i autonomiczne technologie dla zrównoważonego i ekologicznego górnictwa przyszłości).

 

Obszary działalności BCU w które wpisuje się organizacja wydarzenia

BCU Górnictwa Rud 4.0  rozpowszechnia wiedzę na temat zawodów kluczowych dla  dziedziny górnictwo podziemne, przeróbka rud metali i surowców mineralnych, takich jak górnik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny, technik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny, technik przeróbki kopalin stałych, operator maszyn i urządzeń przeróbczych a także stanowisk pracy związanych z ww. dziedziną, gdzie niezbędna/wymagana wiedza zawodowa wykracza poza daną dziedzinę (np. automatyk specjalizujący się w automatyce transportu poziomego lub górniczej automatyce zabezpieczeniowej, elektryk pod ziemią, mechanik maszyn i urządzeń, operator taśmociągu, spawacz pod ziemią itp.)

W ramach Projektu została zorganizowana 1. edycja turnieju. Adresatami turnieju byli uczniowie szkół branżowych i techników prowadzących kształcenie dla dziedziny górnictwo podziemne i przeróbka rud metali i surowców mineralnych, m.in. w zawodach: górnik eksploatacji podziemnej kopalin innych niż węgiel kamienny, technik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny, technik górnictwa podziemnego kopalin innych niż węgiel kamienny, górnik eksploatacji podziemnej, operator maszyn i urządzeń przeróbczych, technik mechatronik, technik elektryk, technik mechanik, elektryk, elektromechanik, technik elektronik, technik hutnik, technik przemysłu metalurgicznego, automatyk, mechatronik oraz technik przeróbki kopalin stałych.

Celem turnieju było zwrócenie uwagi oraz zainteresowanie uczniów szkół zawodowych, a także nauczycieli zawodu trendami transformacji technologicznej, środowiskowej (ekologicznej), energetycznej, zrównoważonego rozwoju, procesem produkcji, górnictwem i przeróbką, geologią oraz tradycjami górniczymi występującymi przy podziemnej eksploatacji i przeróbce rud metali i surowców mineralnych, w szczególności korzystając z dostępnych materiałów oraz rozwiązań wskazanych w dokumencie EKSE CCMI/176: Cyfrowe górnictwo w Europie: nowe rozwiązania na rzecz zrównoważonej produkcji surowców, jak i innymi opracowaniami dotyczącymi produkcji rud metali (KGHM: zrównoważony rozwój, odpowiedzialna produkcja, ekologia i środowisko, polityka dobrego sąsiedztwa, inwestycje godne zaufania, procesy produkcji, innowacje i technologie, ESG, kultura miedzi; tradycje górnicze).

 

OBSZAR III – działalność innowacyjno-rozwojowa:

1) zwiększanie transferu wiedzy i nowych technologii do edukacji, w tym upowszechnianie innowacji w danej dziedzinie oraz wyników badań i analiz dotyczących danej dziedziny,

2) upowszechnianie transformacji ekologicznej i cyfrowej w danej dziedzinie,

3) upowszechnianie nowatorskich rozwiązań w kształceniu zawodowym związanych z daną dziedziną,

 

Zaproszenia wysłano do szkól ponadpodstawowych w regionie Zagłębia Miedziowego, a także szkól objętych Programem „KOMPETENTNI W BRANŻY. KGHM – KLUCZOWY PARTNER W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM”. Program skupia się na kształceniu uczniów szkół ponadpodstawowych w zawodach ważnych dla przemysłu miedziowego.

 

Do Turnieju przystąpiło 8 szkół ponadpodstawowych:

Zespół Szkół im. Narodów Zjednoczonej Europy w Polkowicach; Zespół Szkół Mechanicznych im. Ludwika Waryńskiego w Bolesławcu; Zespół Szkół Nr 1 im. prof. Bolesława Krupińskiego w Lubinie; Zespół Szkół MCKK w Lubinie; I Zespół Szkół im. Stanisława Staszica we Wschowie; Zespół Szkół w Chocianowie; Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie; Zespół Szkół im. Jana Wyżykowskiego w Głogowie.

 


Powiązane inicjatywy