Badanie pt.: „Metaewaluacja rezultatów działań PO WER w obszarze edukacji oraz rola e-materiałów w cyfryzacji oświaty” zostało zrealizowane w okresie lipiec – grudzień 2024 r. na zamówienie Ministerstwa Edukacji Narodowej przez konsorcjum Smart Research oraz Pracowni Rozwoju.
Badanie składało się z dwóch odrębnych części:
Koncepcja i metodologia badania
Celem pierwszej części badania była ocena skuteczności, użyteczności i trwałości rezultatów działań zrealizowanych w ramach Priorytetów Inwestycyjnych: 10i, 10iii oraz 10iv Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, w tym ocena uzyskanych efektów oraz osiągniętych celów interwencji. Ta część badania zrealizowana została przede wszystkim w oparciu o analizę danych zastanych oraz badania jakościowe z kluczowymi interesariuszami interwencji publicznej. Tym niemniej przeprowadzono także badania ilościowe na reprezentatywnych, ogólnopolskich próbach poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz szkół realizujących kształcenie zawodowe. Celem tych badań był ponowny1 pomiar wskaźników rezultatu długoterminowego PO WER, których wartość obrazuje wybrane efekty interwencji.
Celem drugiej części badania była ocena stopnia wykorzystania przez szkoły i nauczycieli e-materiałów edukacyjnych utworzonych w ramach PO WER i udostępnionych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE). W zakres przedmiotowy badania wchodziły zarówno e-materiały do edukacji ogólnej, jak i e-materiały do kształcenia zawodowego. Badanie skoncentrowane było również na ocenie jakości e-materiałów oraz na rozpoznaniu doświadczeń użytkowników ZPE. Ta część badania zrealizowana została przede wszystkim w oparciu o badania ilościowe szkół realizujących kształcenie ogólne oraz szkół realizujących kształcenie zawodowe. Badaniem ilościowym objęto zarówno dyrektorów, jak i nauczycieli. Dodatkowo, przeprowadzono badania jakościowe (w tym m.in. z interesariuszami interwencji, beneficjentami, a także z użytkownikami e-materiałów) oraz analizę danych zastanych, a także badanie ankietowe z uczestnikami szkoleń przeprowadzonych w ramach projektu ORE w zakresie przygotowania i wsparcia nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość.