W ramach projektu Design Thinking w Szkole realizowane są badania „Szkolny klimat”, któych celem jest dostarczenie wsparcia uczniom w trakcie wyboru szkoły średniej poprzez zapewnienie informacji o atmosferze panującej w różnych jednostkach edukacyjnych. W ramach tego zadania, gromadzone są opinie i doświadczenia uczniów obecnie uczęszczających do szkół średnich. Pierwsza wersja pilotażowa badania została przeprowadzona w Kaliszu, w województwie Wielkopolskim, gdzie wzięło udział 3288 uczniów z 13 różnych szkół średnich.
Informacje uzyskane w wyniku badania są równie wartościowe dla rodziców pomagających dzieciom w dokonywaniu wyborów edukacyjnych. Dyrektorzy uczestniczących szkół podkreślają diagnostyczną wartość tego badania, które umożliwia wyłonienie mocnych stron oraz obszarów wymagających poprawy w działalności placówek.
Zbieranie opinii bezpośrednio od uczniów daje im szansę na aktywne uczestnictwo i wyrażenie własnych poglądów, co wzmacnia ich autonomię w procesie edukacyjnym. Dla osób odpowiedzialnych za kształtowanie warunków edukacyjnych jest to okazja do wysłuchania tych głosów i wzięcia ich pod uwagę.
Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów i nauczycieli szkół podstawowych, udostępniony został nie tylko szczegółowy raport, ale również bezpłatne materiały dodatkowe, w tym: