Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie pomocy społecznej w ramach obszaru 3- działalność innowacyjno-rozwojowa prowadzi działania związane z transferem wiedzy i nowych technologii do branży pomocy społecznej, a także upowszechnia nowatorskie rozwiązania w kształceniu zawodowym w branży pomocy społecznej.
W ramach tych działań przedstawiamy kolejne kompetencje związane z transformacją cyfrową w branży pomocy społecznej.
ROBOT HUMANOIDALNY
OPIS KOMPETENCJI:
Robot humanoidalny (ROBOT JD HUMANOID) – Robot humanoidalny JD, który chodzi, tańczy, śpiewa, robi pompki a nawet staje na głowie. Robot wyposażony jest w sztuczną inteligencję, ma kamery, które umożliwiają m.in. śledzenie obiektów. Ruchoma główka poruszająca się w poziomie i pionie. Nóżki i chwytaki poruszają się. Robot może mówić do seniorów w języku polskim i prowadzić gimnastykę. Roboty humanoidalne mogą wykonywać szeroki zakres rozmaitych czynności, które ,,prawdziwy” człowiek wykonuje w życiu codziennym, np. przyrządzanie posiłków, przenoszenie przedmiotów czy też sprzątanie pomieszczeń. Jednym z celów tworzenia robotów humanoidalnych, jest ich wykorzystanie do realizacji wymienionych i wielu innych zadań, co może korzystnie wpłynąć na wykorzystanie efektywności ludzi na inne czynności. Takie roboty mogą również pełnić funkcję asystentów dla ludzi w codziennym życiu, np. jako pomocnicy dla niepełnosprawnych oraz jako pomoc przy naprawianiu skutków powstałych w wyniku klęsk żywiołowych.
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI:
W Branżowym Centrum Umiejętności w dziedzinie pomocy społecznej koncentrujemy się na innowacjach technologicznych, które w znaczny sposób mogą przyczynić się do poprawy życia i funkcjonowania osób objętych pomocą społeczną. Propagujemy innowacje cyfrowe, bo widzimy potrzebę ich wykorzystywania zarówno w obszarze funkcjonowania placówek pomocy społecznej, jak również w miejscach przebywania takich osób. Kompetencja Urządzenia cyfrowe – Robot humanoidalny pozwala beneficjentom szkoleń i kursów zdobyć wiedzę i umiejętności korzystania z tego urządzenia w celu wykorzystywania go w pracy z osobami starszymi lub niepełnosprawnymi. Równocześnie chcemy zaszczepić w odbiorcach naszych działań potrzebę promocji tych innowacji wśród osób potrzebujących. Wiedza, którą chcemy przekazać odbiorcom BCU w dziedzinie pomocy społecznej, ma usprawnić korzystanie z tych innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Chcemy docierać do osób przygotowujących się do pracy w pomocy społecznej, do nauczycieli i wykładowców, do pracowników i pracodawców, aby nie bali się stosować owych rozwiązań. Umiejętne korzystanie z dobrodziejstw postępu cyfryzacji, co jest celem naszego kształcenia, powinno usprawniać posługiwanie wśród ludzi potrzebujących. Ktoś musi im pokazać, opisać zakres działania urządzeń, ich pozytywny wpływ na codzienne funkcjonowanie w społeczeństwie.
KORZYŚCI:
Pracownik zdobędzie wiedzę z zakresu funkcjonowania i działania urządzeń cyfrowych. Będzie skutecznie je wykorzystywał w codziennym życiu, pracy, kształceniu, pomocy. Pracownik zdobędzie wiedzę z zakresu funkcjonowania i działania robota. Nauczy się współpracować z nim, aby pomagać innym – osobom, które będą odbiorcami jego pracy. Pracodawca zatrudniający pracowników posiadających kompetencję Urządzenia cyfrowe zdobędzie wykwalifikowaną kadrę. Stanie się konkurencyjny na rynku świadczenia pomocy społecznej. Dzięki tej kompetencji zrewolucjonizuje swoje świadczenia w zakresie pomocy społecznej.
OBSZAR ZASTOSOWANIA KOMPETENCJI:
• Nauczyciele i wykładowcy;
• Uczniowie i studenci;
• Pracodawcy i instytucje;
• Pracownicy pomocy społecznej.
NIEZBĘDNE POMOCE:
• Projektor multimedialny;
• Tablica interaktywna;
• Dostęp do Internetu + jedna z przeglądarek internetowych (Google lub Microsoft);
• Prezentacja urządzenia i jego działania;
• Robot humanoidalny.
Zapraszamy do odwiedzenia strony BCU i poznania szerszego oblicza transformacji cyfrowej w branży pomocy społecznej.
https://bcu.medykprzemysl.pl/strona/85-transformacja-cyfrowa
oraz Facebooka: https://www.facebook.com/profile.php?id=61557125769805