Polecamy Państwa uwadze pracę „Tutoring na uczelni technicznej – inspiracje dla tutorów i tutees” autorstwa Izabeli Senderackiej, Anny Falkowskiej, Agnieszki Dardzińskiej-Głębockiej oraz Joanny Krętowskiej.
Publikacja ta została stworzona, aby wspierać tutorów i ich podopiecznych – tutees, w efektywnym wdrażaniu i realizacji programów tutorskich, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu uczelni technicznych.
Na wstępie, w dwóch pierwszych rozdziałach, autorzy skupiają się na teoretycznych podstawach tutoringu. Trzeci rozdział przedstawia, jak programy tutorskie są wdrażane na uczelniach wyższych, zwłaszcza tych o profilu technicznym. Prezentuje różnorodne podejścia do tutoringu i omawia kwestie związane z jego finansowaniem.
W czwartym rozdziale omówiono szczegółowo specyfikę i realizację programów tutorskich na Politechnice Białostockiej w latach 2020–2023, w tym Pilotażowego Programu Tutorskiego oraz Programu Tutorskiego, oraz przedstawiono wyniki badań ilościowych i jakościowych, które umożliwiają ich ocenę. Kolejne dwa rozdziały poświęcone są analizie metod i narzędzi wykorzystywanych w tutoringu, zarówno w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, jak i w naukach społecznych.
W siódmym rozdziale usystematyzowano informacje dotyczące roli zarządzania wiedzą w kontekście akademickiego tutoringu. Autorki zidentyfikowały główne kierunki wymiany wiedzy, zbadały wpływ procesów zarządzania wiedzą na rozwój tutee, a także rozważyły czynniki, które sprzyjają lub utrudniają dzielenie się wiedzą. Ósmy rozdział podejmuje tematykę tutoringu i transferu technologii, analizując, czy tutoring może być rozumiany jako forma transferu technologii oraz, jak wpływa on na uczestniczące w nim podmioty. W ostatnim rozdziale znajdują się wyniki badań dotyczących optymalizacji procesów tutorskich, oferujące cenne wskazówki dla przyszłej efektywności programów tutorskich.
Publikacja dostępna jest w wersji PDF: Tutoring na uczelni technicznej – inspiracje dla tutorów i tutees
Zachęcamy do lektury!