Zielone Kompetencje w pomocy społecznej: Jakie umiejętności są najbardziej poszukiwane na rynku pracy?

Kształcenie zawodowe Doradztwo zawodowe
2025-01-08

Opis inicjatywy

Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie pomocy społecznej w ramach obszaru 3- działalność innowacyjno-rozwojowa prowadzi działania związane z transferem wiedzy i nowych technologii do branży pomocy społecznej, a także upowszechnia nowatorskie rozwiązania w kształceniu zawodowym w branży pomocy społecznej.

W ramach tych działań przedstawiamy kompetencje związane z transformacją zieloną w branży pomocy społecznej.


Koncepcja „zielonych kompetencji” jest kluczowym elementem planów politycznych Unii Europejskiej dotyczących „Zielonej Transformacji”. Przypomnijmy zatem czym jest owa strategia…

W ramach działań na rzecz przekształcenia gospodarki wszystkich krajów UE na bardziej ekologiczne
i zrównoważone, Komisja Europejska przyjęła plan mający na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, promowanie energii odnawialnej, poprawę efektywności energetycznej, ochronę bioróżnorodności oraz stworzenie nowych miejsc pracy i wsparcie dla innowacji. W tą strategię wpisują się także działania edukacyjne, podnoszące lub uzupełniające kompetencje związane
z ekologią we wszystkich dziedzinach gospodarki, również w pomocy społecznej 

W skrócie, strategia ta obejmuje szereg działań, które mają doprowadzić do przekształcenia gospodarczego w kierunku bardziej ekologicznego i zrównoważonego modelu rozwoju, zgodnie
z celami zrównoważonego rozwoju i porozumieniem paryskim w sprawie zmian klimatu. 

Celami tymi są: walka z ubóstwem i głodem, poprawa zdrowia i jakości życia, dobra jakość edukacji, równość płci, czysta woda i dostęp do warunków sanitarnych, czysta i dostępna energia, wzrost gospodarczy i godna praca, rozwój innowacyjności, przemysłu i infrastruktury, zmniejszenie nierówności wśród społeczeństw, działania na rzecz zrównoważonych miast i społeczności, odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, działania w dziedzinie klimatu, działania na rzecz ekosystemu wodnego i lądowego, pokój, sprawiedliwość i silne instytucje oraz partnerstwa. 

Zmiana klimatu to problem globalny, dlatego wymaga współpracy państw z całego świata. W 2015 r. światowi przywódcy uzgodnili nowe ambitne cele w walce z tym zjawiskiem. 

Porozumienie paryskie to plan działań mających ograniczyć globalne ocieplenie. Jego najważniejsze elementy to:

  • Cel długoterminowy: rządy postanowiły zatrzymać wzrost średniej globalnej temperatury na poziomie dużo poniżej 2°C względem poziomu z czasów przedprzemysłowych i starać się, by było to nie więcej niż 1,5°C
  • Wkład: przed konferencją paryską i w trakcie jej trwania kraje przedkładały swoje kompleksowe plany działań na rzecz redukcji emisji (tzw. ustalone na poziomie krajowym wkłady)
  • Dążenia: rządy postanowiły co 5 lat przedstawiać swoje plany działań i w każdym z nich wyznaczać ambitniejsze cele,
  • Przejrzystość: kraje postanowiły – dla zapewnienia przejrzystości i nadzoru – informować siebie nawzajem i opinię publiczną, jak realizują swoje cele,
  • Solidarność: państwa będą nadal finansować działania klimatyczne, by pomóc krajom podatnym na zagrożenia zredukować emisje i uodpornić się na skutki zmiany klimatu.

Zielone kompetencje w dziedzinie pomocy społecznej to działania edukacyjne mające na celu uzupełnienie kwalifikacji kadry z branży, które skupiają się na nauce ekologicznych praktyk, promowaniu zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko naturalne. Proces edukacyjny polega na rozwijaniu umiejętności i wiedzy związanej z ekologią, odnawialnymi źródłami energii, ochroną środowiska i innymi dziedzinami wspierającymi zrównoważony rozwój

Dziś wiemy, że potrzeba milionów pracowników wyposażonych w zielone kompetencje, aby zrealizować cele związane z ochroną środowiska. Pomoc społeczna, jako istotny obszar działalności, także zostanie objęta zieloną transformacją. Zarówno pracownicy, jak i odbiorcy pomocy społecznej, powinni nabyć i stosować nowe umiejętności, aby wspólnie budować zrównoważoną przyszłość dla całego społeczeństwa.

Zatem jakie „zielone” umiejętności poszukiwane są na rynku pracy w dziedzinie pomocy społecznej? Są to między innymi: 

  1. Umiejętność efektywnej komunikacji, oraz umiejętności edukacyjne, które pozwalają informować i angażować społeczność w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Praca zarówno z beneficjentami programów pomocy, jak i z innymi interesariuszami, jest kluczowa w branży pomocy społecznej, dlatego edukacja w zakresie zrównoważonego rozwoju społecznego, włączając w to wiedzę na temat praw i możliwości, jest niezbędna.
  2. Umiejętność racjonalnego gospodarowania zasobami, w tym ograniczanie zużycia energii, wody i innych surowców oraz minimalizacja produkcji odpadów.
  3. Umiejętność analizy wpływu działań społecznych na środowisko oraz monitorowanie postępów w zakresie realizacji zaplanowanych celów związanych z działaniami na rzecz środowiska i zrównoważonego rozwoju.
  4. Zrozumienie specyficznych potrzeb i wyzwań, z jakimi spotykają się osoby starsze lub niepełnosprawne w kontekście zmian klimatycznych oraz umiejętność dostosowania działań pomocy społecznej do tych potrzeb.
  5. Umiejętność wykorzystania metod gospodarowania zasobami w pracy zawodowej. Szczególnie w kontekście osób posiadających specyficzne potrzeby i ograniczenia tj. osoby starsze lub niepełnosprawne. 
  6. Umiejętność dostrzeżenia związków między zdrowiem a środowiskiem naturalnym oraz wykorzystania wiedzy w celu promowania działań sprzyjających zarówno zdrowiu jak i ochronie środowiska.
  7. Umiejętność poszukiwania innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań wykorzystywanych w pracy na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych

W kontekście pracy z osobami starszymi lub niepełnosprawnymi, zielone kompetencje pracownika branży pomocy społecznej nabierają szczególnego znaczenia, ponieważ te grupy mogą być szczególnie narażone na negatywne skutki zmian klimatycznych oraz mogą wymagać specjalnego wsparcia z uwzględnieniem ich potrzeb.

Pracownicy z branży pomocy społecznej mogą rozwijać wymienione umiejętności poprzez szereg szkoleń  i inicjatyw jakie oferuje jedyne w Polsce Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie pomocy społecznej. W jej ofercie znajdują się szkolenia o tematyce m. in. Zielonej Terapii Zajęciowej, gospodarowania żywnością czy tworzenia Treningów umiejętności społecznych z uwzględnieniem „zielonych” umiejętności. 

Szkolenia takie pozwalają nie tylko poszerzyć wiedzę z zakresu dbania o środowisko naturalne, ale także uwydatniają gotowość do adaptacji do zmieniających się potrzeb rynku pracy oraz zdolność do efektywnego wspierania zrównoważonego rozwoju społecznego. Nabyte zielone kompetencje stają się atrakcyjnymi atutami w życiorysie zawodowym dla potencjalnych pracodawców, poprzez wyróżnienie umiejętności konkurencyjnych na rynku pracy.

W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz zmieniających się regulacji dotyczących ochrony środowiska, umiejętności związane z zrównoważonym rozwojem stają się kluczowymi dla osiągnięcia sukcesu zawodowego. Inwestowanie w rozwój zielonych kompetencji nie tylko zapewnia jednostkom konkurencyjność na rynku pracy, ale także otwiera drzwi do nowych możliwości zawodowych. Warto więc podjąć wysiłek w kierunku zdobycia i doskonalenia tych umiejętności, aby być gotowym na wyzwania i możliwości, jakie przynosi przyszłość rynku pracy.


Zapraszamy do odwiedzenia strony BCU i poznania szerszego oblicza zielonej tranfsormacji w branży pomocy społecznej.

https://bcu.medykprzemysl.pl/strona/85-transformacja-cyfrowa

oraz na Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=61557125769805

Lokalizacja

Powiązane inicjatywy
BRANŻOWE CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI W DZIEDZINIE POMOCY SPOŁECZNEJ W PRZEMYŚLU logo
BRANŻOWE CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI W DZIEDZINIE POMOCY SPOŁECZNEJ W PRZEMYŚLU
Adres placówki

ul. Waleriana Łukasińskiego 20 / , 37-700 Przemyśl