Prezentujemy Państwu Kompendium inspirujących praktyk w zakresie transformacji ekologicznej w kształceniu i szkoleniu zawodowym ukazujące czym może być kształcenie i szkolenie zawodowe przygotowane do sprostania wyzwaniom transformacji ekologicznej.
Publikacja dostępna jest w języku angielskim, na stronie internetowej Urzędu Publikacji UE: Publications Office of the EU
Zachęcamy do pobierania!
Jak powstało i czym jest Kompendium?
Kompendium stanowi kluczowy dorobek unijnej Grupy Roboczej ds. kształcenia zawodowego i zielonej transformacji. Proces tworzenia Kompendium trwał ponad rok, od lutego 2022 i członkowie Grupy Roboczej, w tym Polska, zostali zaproszeni do wniesienia swoich wkładów.
Pierwsza edycja Kompendium zawiera 57 przykładów inspirujących praktyk z 20 krajów UE – tj. z państw członkowskich (Austria, Belgia, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Słowacja, Szwecja, Węgry, Włochy) oraz z państw kandydujących (Albania, Turcja).
W publikacji przedstawione zostały aspekty ekologiczne na różnych poziomach systemu kształcenia i szkolenia zawodowego: od krajowych strategii i planów działań, po lokalne przykłady rozwiązań w zakresie dydaktyki i metodologii kształcenia.
Kompendium będzie żywym dokumentem, aktualizowanym każdego roku, przez cały cykl pracy Grupy Roboczej, stanowiącym źródło aktualnych informacji dla szerokiego grona osób zainteresowanych polityką i praktykami w zakresie zielonej transformacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz służącym wzajemnemu uczeniu się w całej Europie.
Do kogo jest adresowane Kompendium?
Adresatami Kompendium są zarówno osoby bezpośrednio zaangażowane w kształcenie i szkolenie zawodowe, jak i osoby spoza tego obszaru, które chciałyby lepiej zrozumieć, w jaki sposób kształcenie i szkolenie zawodowe może się przyczynić do transformacji ekologicznej, tj.:
Struktura Kompendium
Kompendium rozpoczyna się od przedmowy komisarza Nicolasa Schmita, po której znajduje się instrukcja jak nawigować dokument oraz spis treści. Następnie zaprezentowane są wnioski („lessons learned”) podkreślające bogactwo inspirujących praktyk jako zasobu zbiorowego. W dalszej części przedstawiono tło i kontekst polityczny ekologicznego kształcenia i szkolenia zawodowego, cel Kompendium oraz jego adresatów. Kolejne sekcje publikacji to przykłady inspirujących krajowych praktyk w zakresie zielonej transformacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym. W dokumencie uwypuklonych zostało 11 „wzorcowych praktyk” („lighthouse practices”), które kierują czytelnika do szczególnie interesujących przykładów. Czytelnik może nawigować po tekście publikacji klikając ikony wizualne, a także linki do inspirujących praktyk otwierających się jako zakładki w tym samym oknie PDF.
Obszary tematyczne
Inspirujące krajowe praktyki zostały przyporządkowane do 7. obszarów tematycznych:
Przykłady polskie
W Kompendium pojawiają się dwa przykłady polskich inspirujących praktyk. Pierwszy dotyczy aspektów ekologicznych w podstawach programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, zarówno w kontekście ogólnym, jak i w odniesieniu do konkretnych zawodów. Drugi przykład wiąże się z flagową inicjatywą Polski w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, jaką jest projekt utworzenia Branżowych Centrów Umiejętności. Wśród 120 BCU powstaną centra w dziedzinach związanych z transformacją ekologiczną, np. w dziedzinie energii odnawialnej (wiatrowej, słonecznej, wodnej), ochrony środowiska, inżynierii środowiska, gospodarki odpadami. Ponadto, we wszystkich BCU, w ramach działalności edukacyjno-szkoleniowej, realizowane będą szkolenia, które obowiązkowo zawierać będą komponent związany z cyfryzacją i transformacją ekologiczną, służące rozwijaniu cyfrowych i „zielonych” umiejętności wśród uczniów, nauczycieli i innych osób.
Zachęcamy do lektury Kompendium!