publikacja FRSE "Uczenie się przez całe życie - wyzwania i rozwiązania"

2025-10-16

Uczenie się przez całe życie (lifelong learning) jest jednym z fundamentów współczesnych społeczeństw opartych na wiedzy i innowacjach. W obliczu dynamicznych zmian na rynku pracy oraz rosnącej potrzeby dostosowywania się do nowych wyzwań, kluczowe staje się wspieranie rozwoju kompetencji osób dorosłych. W publikacji przedstawiono m.in. wyzwania, z którymi musi zmierzyć się system uczenia się przez całe życie w Polsce, aby dalej się rozwijać, oraz propozycje rozwiązań w tym zakresie.

 

Niniejsza publikacja to zbiór tekstów podsumowujących warsztaty, które odbyły się podczas ogólnopolskiej debaty „Uczenie się przez całe życie. Koordynacja działań – rozwiązania i wyzwania” zorganizowanej w dniach 16–17 grudnia 2024 roku w Warszawie. Organizatorami tego wydarzenia były Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN). Debatę przeprowadzono w ramach projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Jej tematem przewodnim była współpraca między regionami i koordynacja działań w kontekście aktualnych wyzwań w obszarze edukacji dorosłych i rozwijania umiejętności poza edukacją formalną. Spotkanie służyło promowaniu rozwiązań wypracowanych na poziomie regionalnym w obszarze uczenia się przez całe życie (lifelong learning – LLL), zwłaszcza w zakresie edukacji pozaformalnej.

 

Publikacja stanowi zbiór materiałów merytorycznych z debaty, które mają na celu przybliżenie zagadnień związanych z uczeniem się przez całe życie, a także przedstawienie wypracowanych rozwiązań i strategii w zakresie koordynacji działań edukacyjnych. Wśród nich znaleźć można wytyczne dotyczące budowania Lokalnych Ośrodków Wsparcia Edukacyjnego (LOWE), przykłady dobrych praktyk oraz rekomendacje dotyczące rozwoju edukacji pozaformalnej. Dzięki nim Czytelnicy mogą zapoznać się z zagadnieniami związanymi z rozwojem kompetencji w różnych grupach wiekowych oraz zrozumieć wyzwania, przed którymi stoi edukacja dorosłych w Polsce. Wierzymy, że publikacja przyczyni się do dalszej wymiany doświadczeń i wzmocnienia współpracy na rzecz skutecznej realizacji założeń koncepcji uczenia się przez całe życie.

 

Publikacja "Uczenie się przez całe życie"