Raport dotyczący wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji (GSI) w edukacji.

2025-06-25

Raport “GSI w polskiej szkole. Przecieranie szlaków" powstał pod redakcją naukową prof. Jacka Pyżalskiego.

 

W siedzibie Polskiej Agencji Prasowej odbyło się spotkanie autorów raportu i pracowników NASK z dziennikarzami, podczas którego omówiono badanie.

 

Opracowanie opiera się na badaniach jakościowych obejmujących wywiady w polskich szkołach podstawowych z dwudziestoma nauczycielkami i nauczycielami intensywnie wykorzystującymi tego typu narzędzia w edukacji oraz na szeroko zakrojonych badaniach ilościowych (kwestionariuszowych) przeprowadzonych na reprezentatywnej próbie 995 nauczycielek i nauczycieli z całego kraju.

Szczegółowe informacje dotyczące metodologii przedstawianych badań znajdują się w nocie metodologicznej na końcu raportu.

 

Zainteresowanie wykorzystaniem GSI w edukacji powoli rośnie. Największą barierą pozostają jednak obawy nauczycieli. 

Obawy te często wynikają z braku dostatecznej wiedzy na temat możliwości, jakie oferują narzędzia oparte na GSI. Nauczycielki i nauczyciele wskazywali, że boją się utraty kontroli nad procesem nauczania, nie wiedząc, jak w praktyce efektywnie i bezpiecznie korzystać z nowych technologii.

Wśród kluczowych trudności wskazano:

  • brak czasu na naukę nowych narzędzi i wdrażanie ich do praktyki szkolnej,
  • niskie kompetencje cyfrowe kadry,
  • opór przed zmianą i obawa przed utratą kontroli nad procesem dydaktycznym,
  • brak jasnych wytycznych i regulacji dotyczących stosowania SI w edukacji,
  • gorsze działanie narzędzi SI w języku polskim i utrwalanie stereotypów płciowych.

 

Wnioski z badań zaprezentowane w raporcie NASK “GSI w polskiej szkole. Przecieranie szlaków" oraz RAPORT