 
                
        IBE PIB sprawdził jak wygląda cyfrowa transformacja polskich szkół, jaka jest skala m.in. dostępu do Wi-Fi, AI i laboratoriów STEM oraz jak wygląda wsparcie IT i szkolenia dla nauczycieli.
We wrześniu 2024 rząd przyjął dokument "Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE)", który wyznacza kierunki rozwoju technologicznego szkół do 2036 roku.
Dlatego Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy zebrał dane bazowe dotyczące stanu cyfryzacji szkół. Będą one punktem odniesienia dla kolejnych analiz w perspektywie 2028 i 2036 roku.
Badanie objęło 5835 szkół podstawowych i ponadpodstawowych (w tym artystycznych i specjalnych) oraz 62 placówki doskonalenia nauczycieli (PDN).
Sprawdzono dziesięć obszarów, m.in.:
Cyfryzacja edukacji w Polsce jest zróżnicowana zarówno pod względem dostępności infrastruktury, jak i sposobów wykorzystania technologii.
Szkoły szukają sposobów na urozmaicenie tradycyjnych form nauczania poprzez wprowadzenie bardziej elastycznych i angażujących metod pracy z uczniami. Cyfrowe narzędzia i zasoby mogą w tym kontekście odgrywać rolę katalizatora, wspierając realizację treści w sposób interdyscyplinarny, spersonalizowany i bliższy realnym potrzebom uczniów. O przyspieszających zmianach w szkołach świadczy choćby projekt ogłoszony przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz realizowany przez NASK.
W roku szkolnym 2025/2026 do szkół trafi 16 000 zestawów edukacyjnych, w tym:
Dzięki tym inwestycjom szkoły będą mogły skuteczniej łączyć naukę przedmiotów ścisłych, technologii i programowania z praktyką szkolną.
IBE PIB będzie regularnie badać, jak cyfryzacja zmienia polskie szkoły i zaprasza nauczycieli, dyrektorów, rodziców i edukatorów do udziału w kolejnych etapach badań.