Zrealizowane badanie „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce” podejmuje problematykę edukacji dorosłych w sposób pogłębiony, uwzględniający biograficzne aspekty doświadczeń edukacyjnych osób dorosłych w Polsce. W ten sposób stanowi komplementarne rozszerzenie wiedzy na ten temat w stosunku do badań realizowanych dotychczas.
Koncepcja uczenia się przez całe życie (ang. LLL – lifelong learning) w szerokim ujęciu obejmuje wszystkie etapy edukacji.
W prezentowanym badaniu skupiono się natomiast na aktywności edukacyjnej dorosłych rozumianej jako uczenie się osób dorosłych po zakończeniu obowiązkowej nauki szkolnej.
Wiedza na temat uwarunkowań podejmowania aktywności w obszarze uczenia się dorosłych przez całe życie może być przydatna dla różnego typu podmiotów i środowisk.
Może być użyteczna dla każdego z trzech elementów istotnych dla kształtowania edukacji dorosłych – sfery popytu, podaży oraz regulacyjnej sfery instytucji publicznych.
Wiedza ta służyć może efektywniejszemu wdrażaniu i kształtowaniu polityk publicznych oraz aktualizowaniu strategii działania na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
Może być również przydatna dla pracodawców i instytucji otoczenia biznesu w zakresie szeroko rozumianych procesów rozwoju kadr, dla instytucji szkoleniowych i edukacyjnych w celu kształtowania adekwatnej oferty, czy też dla instytucji rynku pracy oraz innych podmiotów do przygotowywania rozwiązań służących wspieraniu jednostek w aktywnym uczeniu się.
Badanie pt. „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce” zrealizowane zostało w ramach projektu IBE „Wsparcie rozwoju ZSK w szczególności na poziomie regionalnym poprzez wdrażanie rozwiązań i inicjatyw skierowanych do użytkowników końcowych systemu – ZSK 4”, finansowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Projekt ZSK 4 koncentruje się na wspieraniu otoczenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji – środowisk, podmiotów i osób, które mogą korzystać z rozwiązań, jakie zapewnia ZSK i uczenie się przez całe życie, a także na rozwoju narzędzi i rozwiązań, które zwiększają dostępność kwalifikacji oraz usprawniają proces ich zdobywania.