Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej rozpoczyna realizację pilotażu badania PIRLS, czyli Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study). To już piąta edycja badania, której inicjatorem i głównym organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA)
Głównym celem badania jest pomiar wśród uczniów w czwartym roku edukacji umiejętności rozumienia czytanego tekstu, w jego dwóch formach: tekstu literackiego i tekstu użytkowego. Badanie dostarcza rzetelnych i porównywalnych danych o osiągnięciach uczniów z ponad 60 krajów i regionów na świecie oraz szeregu informacji dodatkowych, które pozwalają poznać opinię i doświadczenia uczniów, nauczycieli i rodziców w zakresie procesów nauczania czy organizacji pracy szkoły.
Więcej na ten temat znaleźć można pod linkiem.