Etyczne wykorzystanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w edukacji i uczeniu się dorosłych

Kształcenie zawodowe Doradztwo zawodowe
2025-07-10
Kategorie: Zasoby edukacyjne

Opis inicjatywy

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą wspierać edukację i uczenie się dorosłych. W jaki sposób edukatorzy i uczący się mogą zapewnić ich etyczne wykorzystanie?

Sztuczna inteligencja (AI) stała się obecnie zjawiskiem powszechnym. Prawie wszystkie pokolenia korzystają z różnych narzędzi opartych na AI w codziennym życiu, podczas nauki, w pracy oraz w czasie wolnym. Oczekuje się więc od nich, że będą „współpracować i kooperować” ze sztuczną inteligencją w wielu kontekstach. Tymczasem organizacje z sektora publicznego i prywatnego wdrażają lub testują różnorodne zastosowania narzędzi opartych na AI, aby wspierać procesy pracy, świadczenie usług oraz ustawiczne kształcenie pracowników. W tym zakresie publiczni i prywatni dostawcy usług edukacyjnych nie są wyjątkiem, ponieważ narzędzia oparte na AI, takie jak inteligentne systemy wspomagające nauczanie czy aplikacje do nauki języków, mogą wspierać rozwój programów oraz praktyki nauczania i uczenia się.

 

Zapraszamy do lektury artykułu profesorki Marcelli Milany, która twierdzi, że sztuczna inteligencja nie tylko przekształca edukację - na nowo definiuje nasze relacje z samym uczeniem się. W miarę jak chatboty i AI stają się partnerami w nauce, pojawiają się zarówno ekscytujące możliwości, jak i etyczne pola minowe. Europejska ustawa o sztucznej inteligencji odnosi się do tych wyzwań, wymagając ludzkiego nadzoru, podczas gdy eksperci sugerują, że potrzebujemy czegoś więcej niż umiejętności - potrzebujemy kompleksowych „zdolności AI”, aby rozwijać się w tej nowej edukacyjnej dziedzinie.

 

Link do artykułu tutaj.


Powiązane inicjatywy
Magdalena Mrozkowiak