Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie pomocy społecznej w ramach obszaru 3- działalność innowacyjno-rozwojowa prowadzi działania związane z transferem wiedzy i nowych technologii do branży pomocy społecznej, a także upowszechnia nowatorskie rozwiązania w kształceniu zawodowym w branży pomocy społecznej.
W ramach tych działań przedstawiamy kompetencje związane z transformacją cyfrową w branży pomocy społecznej.
APLIKACJA MOBILNA – SENIORAPP
OPIS KOMPETENCJI:
SeniorApp to aplikacja, która wspiera seniorów i ich rodziny w sprawach życia codziennego. Za jej pośrednictwem mogą oni zamówić dowolną formę pomocy, którą wybiorą z listy ponad 50 usług oferowanych przez zweryfikowanych użytkowników platformy. Znajdują się w niej m.in. opieka dzienna, nocna czy świąteczna, dotrzymanie towarzystwa, realizacja recept, załatwienie sprawy urzędowej, wyprowadzenie psa na spacer, robienie zakupów, sprzątanie mieszkania, przygotowanie posiłków, wizyta lub konsultacja lekarska. Z przeprowadzonych przez SeniorApp badań wynika, że wielu Polaków pomaga swoim rodzicom w życiu codziennym. Jest jednak spora grupa ankietowanych, która nie robi tego z powodu braku czasu czy dzielącej ich odległości. - Dlatego SeniorApp jest dla nich idealnym rozwiązaniem – bez żadnych przeszkód mogą zamówić pomoc np. dla rodziców czy dziadków i mają pewność, że ich bliscy nie są pozbawieni wsparcia, którego potrzebują. Istnieje też spora grupa seniorów, którzy z różnych względów nie chcą lub nie mogą prosić bliskich o pomoc, aplikacja ułatwia im życie, a jej opiekunowie wyręczają ich w obowiązkach, z którymi nie mogli sobie poradzić.
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI:
Kompetencja Aplikacja mobilna dotyczy przede wszystkim umiejętności posługiwania się urządzeniem mobilnym (smartfonem), wiedzą z zakresu konfiguracji i wdrożenia potrzebnych aplikacji. Osoba nabywająca tę kompetencję powinna nabyć wiedzę z zakresu pomocy osobie z niepełnosprawnością, aby ta mogła owocnie i efektowanie korzystać z dobrodziejstwa cyfryzacji. Nabywający kompetencje w zakresie aplikacji mobilnych sam musi posiąść potrzebną wiedzę, by następnie móc pomagać osobom zainteresowanym, by sprawnie i kompetentnie przeszkolić użytkownika w obsłudze smartfonu i aplikacji. Kompetencje dotyczące Aplikacji mobilnych mogą być wykorzystywane na wszystkich stanowiskach pracowników pomocy społecznej, przez uczniów i studentów, a także nauczycieli i wykładowców wdrażających w te umiejętności. Wszystko to ma sprzyjać lepszemu funkcjonowaniu społeczeństwa i przynosić korzyści każdej ze stron. Branżowe Centrum Umiejętności poprzez wdrażanie tej kompetencji chce pomagać zarówno ośrodkom kształcącym, pracodawcom oraz beneficjentom w umiejętnym i efektownym posługiwaniu się technologią cyfrową.
KORZYŚCI:
Osoba zdobywająca kompetencję Aplikacja mobilna – SeniorApp jest przygotowana do pracy z urządzeniami cyfrowymi typu smartfon. Potrafi bez obaw poradzić sobie z podstawowymi zadaniami obsługi urządzenia, a tym samym służyć pomocą osobom potrzebującym. Potrafi doradzić i zachęcić innych do skorzystania z zasobów cyfrowych w celu polepszenia jakości życia czy bezpieczeństwa podopiecznych. W ramach kompetencji SeniorApp pracodawca otrzymuje przeszkoloną kadrę pracowników. Osoby pracujące w pomocy społecznej posiadające wiedzę i umiejętności posługiwania się nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Są oni potrzebni osobom, którym mogą świadczyć pomoc i służyć swoją wiedzą, a przy tym edukować i chronić przed zagrożeniami, jakie płyną z cyfryzacji społeczeństwa.
OBSZAR ZASTOSOWANIA KOMPETENCJI:
• Odbiorcy świadczeń pomocy społecznej;
• Nauczyciele i wykładowcy;
• Uczniowie i studenci;
• Pracodawcy i instytucje;
• Pracownicy pomocy społecznej.
NIEZBĘDNE POMOCE:
• Smatfon;
• Aplikacja SeniorApp;
• Projektor multimedialny;
• Tablica interaktywna.
APLIKACJA MOBILNA – mOBYWATEL
OPIS KOMPETENCJI:
Za pomocą aplikacji mObywatel można między innymi potwierdzać swoją tożsamość wirtualnym dowodem osobistym, okazywać prawo jazdy do kontroli, sprawdzić ważność dokumentów, zalogować się do Urzędu Skarbowego. Aplikacja ta również pozwala na łatwe realizowanie eRecept w aptekach bez konieczności podawania numeru PESEL przy kasie. mObywatel to bezpłatna aplikacja mobilna wydawana przez Ministerstwo Cyfryzacji (wcześniej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów) oferująca dostęp do cyfrowych usług urzędowych oraz elektronicznych dokumentów, dostępna na urządzenia z systemem Android i iOS. Mogą z niej korzystać zarówno użytkownicy systemu iOS i iPadOS (od wersji 15.0 i wyższych), jak i Android (od wersji 7.0 i wyższych).
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI:
Kompetencja Aplikacja mobilna dotyczy przede wszystkim umiejętności posługiwania się urządzeniem mobilnym (smartfonem), wiedzą z zakresu konfiguracji i wdrożenia potrzebnych aplikacji. Osoba nabywająca tę kompetencję powinna nabyć wiedzę z zakresu pomocy osobie z niepełnosprawnością, aby ta mogła owocnie i efektowanie korzystać z dobrodziejstwa cyfryzacji. Nabywający kompetencje w zakresie aplikacji mobilnych sam musi posiąść potrzebną wiedzę, by następnie móc pomagać osobom zainteresowanym, by sprawnie i kompetentnie przeszkolić użytkownika w obsłudze smartfonu i aplikacji. Kompetencje dotyczące Aplikacji mobilnych mogą być wykorzystywane na wszystkich stanowiskach pracowników pomocy społecznej, przez uczniów i studentów, a także nauczycieli i wykładowców wdrażających w te umiejętności. Wszystko to ma sprzyjać lepszemu funkcjonowaniu społeczeństwa i przynosić korzyści każdej ze stron. Branżowe Centrum Umiejętności poprzez wdraża-
nie tej kompetencji chce pomagać zarówno ośrodkom kształcącym, pracodawcom oraz beneficjentom w umiejętnym i efektownym posługiwaniu się technologią cyfrową.
KORZYŚCI:
Osoba zdobywająca kompetencję Aplikacja mobilna – mObywatel jest przygotowana do pracy z urządzeniami cyfrowymi typu smartfon. Potrafi bez obaw poradzić sobie z podstawowymi zadaniami obsługi urządzenia, a tym samym służyć pomocą osobom potrzebującym. Potrafi doradzić i zachęcić innych do skorzystania z zasobów cyfrowych w celu polepszenia jakości życia czy bezpieczeństwa podopiecznych. Obecnie Aplikacja mObywatel jest na dużą skalę wprowadzama w różne dziedziny życia (apteki, urzędy, instytucje państwowe). Zachodzi zatem konieczność posługiwania się nią w sposób bezpieczny i użytkowy. W ramach kompetencji mObywatel pracodawca otrzymuje przeszkoloną kadrę pracowników. Osoby pracujące w pomocy społecznej posiadające wiedzę i umiejętności posługiwania się nowymi rozwiązaniami technologicznymi są cenionymi pracownikami. Są oni potrzebni osobom, którym mogą świadczyć pomoc i służyć swoją wiedzą, a przy tym uczyć i chronić przed zagrożeniami, jakie płyną z cyfryzacji społeczeństwa.
OBSZAR ZASTOSOWANIA KOMPETENCJI:
• Odbiorcy świadczeń pomocy społecznej;
• Nauczyciele i wykładowcy;
• Uczniowie i studenci;
• Pracodawcy i instytucje;
• Pracownicy pomocy społecznej.
NIEZBĘDNE POMOCE:
• Smatfon;
• Aplikacja mObywatel;
• Projektor multimedialny;
• Tablica interaktywna.
APLIKACJA MOBILNA – PRZYPOMNIENIA O LEKACH
OPIS KOMPETENCJI:
Aplikacja ta pozwala na zapisanie w niej przyjmowanych leków, a także ustawienie godzin, o których powinny być one zażywane. Następnie o konkretnej godzinie wyświetla ona powiadomienie, że trzeba zażyć dany lek. Przykładem może być aplikacja MyTherapy. MyTherapy to bezpłatna aplikacja, która przypomina o zażywaniu leków i ułatwia kontrolowanie stanu zdrowia. Oferuje śledzenie historii zażywanych leków, obserwację zmian nastroju i prowadzenie dziennika zdrowia, dzięki czemu łatwiej będzie Ci zobaczyć postęp swojego leczenia. W łatwy sposób można kontrolować przyjmowane leki oraz śledzić swoje pomiary i symptomy. Wszystko w jednym miejscu! Najważniejsze funkcje:
• Kontrola miejsc wstrzyknięcia zastrzyków;
• Przypomnienia o lekach, pomiarach i aktywnościach;
• Tworzenie listy zażytych leków wraz z informacją o dawkowaniu;
• Przypomnienia dostosowane do różnych schematów leczenia;
• Zapisywanie leków, pomiarów i aktywności w formie dziennika zdrowia;
• Kontrola objawów i samopoczucia;
• Przypomnienia o konieczności zamówienia nowej recepty;
• Możliwość wydrukowania miesięcznego raportu dotyczącego zdrowia;
• Spersonalizowane wskazówki dotyczące leczenia;
• Szeroka gama pomiarów dla różnego typu schorzeń (cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów, depresja, nadciśnienie,
stwardnienie rozsiane), np. waga, ciśnienie krwi, poziom cukru we krwi;
• Bezpieczeństwo, ochrona danych i brak reklam.
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI:
Kompetencja Aplikacja mobilna dotyczy przede wszystkim umiejętności posługiwania się urządzeniem mobilnym (smartfonem), wiedzą z zakresu konfiguracji i wdrożenia potrzebnych aplikacji. Osoba nabywająca tę kompetencję powinna nabyć wiedzę z zakresu pomocy osobie z niepełnosprawnością, aby ta mogła owocnie i efektowanie korzystać z dobrodziejstwa cyfryzacji. Nabywający kompetencje w zakresie aplikacji mobilnych sam musi posiąść potrzebną wiedzę, by następnie móc pomagać osobom zainteresowanym, by sprawnie i kompetentnie przeszkolić użytkownika w obsłudze smartfonu i aplikacji.
Kompetencje dotyczące Aplikacji mobilnych mogą być wykorzystywane na wszystkich stanowiskach pracowników pomocy społecznej, przez uczniów i studentów, a także nauczycieli i wykładowców wdrażających w te umiejętności. Wszystko to ma sprzyjać lepszemu funkcjonowaniu społeczeństwa i przynosić korzyści każdej ze stron. Branżowe Centrum Umiejętności poprzez wdrażanie tej kompetencji chce pomagać zarówno ośrodkom kształcącym, pracodawcom oraz beneficjentom w umiejętnym i efektownym posługiwaniu się technologią cyfrową. Aplikacja wspiera przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych, aplikowanie zastrzyków insuliny I wiele innych. Łatwo dostosować ją do swoich potrzeb. MyTherapy pomaga nie tylko przyjmować leki na czas, ale także prowadzić aktywny i zdrowy tryb życia. Pozwala
kontrolować poziom cukru we krwi, tętno spoczynkowe oraz wiele innych – do wyboru jest ponad 20 różnych pomiarów. Zapisywanie objawów i nastroju umożliwia kontrolę samopoczucia, co ułatwia śledzenie postępów w leczeniu. Wszystkie te informacje mogą być zawarte w obszernym raporcie dotyczącym zdrowia, wysyłanym w formacie PDF na adres e-mail. Dzięki niemu łatwiej będzie Ci omówić stan zdrowia z lekarzem lub farmaceutą. MyTherapy to aplikacja intuicyjna, prosta w użyciu i dostępna dla każdego.
KORZYŚCI:
Osoba zdobywająca kompetencję Aplikacja mobilna – Przypomnienia o lekach jest przygotowana do pracy z urządzeniami cyfrowymi typu smartfon. Potrafi bez obaw poradzić sobie z podstawowymi zadaniami obsługi urządzenia, a tym samym służyć pomocą osobom potrzebującym. Potrafi doradzić i zachęcić innych do skorzystania z zasobów cyfrowych w celu polepszenia jakości życia czy bezpieczeństwa podopiecznych. Kompetencja wprowadza pracownika w obszar innowacji cyfrowych, dzięki którym jego podopieczni nie muszą martwić się, że zapomną o lekach i innych sprawach, które oferuje ta aplikacja. W ramach kompetencji Aplikacja mobilna – Przypomnienia o lekach pracodawca otrzymuje przeszkoloną kadrę pracowników. Osoby pracujące w pomocy społecznej posiadające wiedzę i umiejętności posługiwania się nowymi rozwiązaniami technologicznymi są cenionymi pracownikami. Są oni potrzebni osobom, którym mogą świadczyć pomoc i służyć swoją wiedzą, a przy tym uczyć i chronić przed zagrożeniami, jakie płyną z cyfryzacji społeczeństwa. Zdobywając wiedzę z zakresu aplikacji mobilnej – przypomnienie o lekach są dla podopiecznych cennym źródłem wiedzy i pomocą w jej stosowaniu.
OBSZAR ZASTOSOWANIA KOMPETENCJI:
• Odbiorcy świadczeń pomocy społecznej;
• Nauczyciele i wykładowcy;
• Uczniowie i studenci;
• Pracodawcy i instytucje;
• Pracownicy pomocy społecznej.
NIEZBĘDNE POMOCE:
• Smatfon;
• Aplikacja Przypomnienia o lekach;
• Projektor multimedialny;
• Tablica interaktywna.
Zapraszamy do odwiedzenia strony BCU i poznania szerszego oblicza transformacji cyfrowej w branży pomocy społecznej.
https://bcu.medykprzemysl.pl/strona/85-transformacja-cyfrowa