Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Projekt wprowadza zmiany w zawodzie opiekun medyczny i w zawodzie animator rynku książki.
Jest to związane z:
1) potrzebą zmian w zakresie zawodu opiekun medyczny – branża opieki zdrowotnej (załącznik nr 20 do rozporządzenia) – na wniosek Ministra Zdrowia;
2) konieczności uzupełnienia odnośnika nr 1 do tabeli „MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE” animator rynku książki, w branży poligraficzno-księgarskiej (załącznik nr 21 do rozporządzenia), o wyłączenie szkoły policealnej kształcącej w formie zaocznej z obowiązku zachowania minimalnej liczby godzin wskazanej w podstawie programowej dla tego zawodu w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie – przy dostosowywaniu liczby godzin kształcenia zawodowego do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w tym typie szkoły.
W projekcie rozporządzenia, na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia, podstawa programowa w zawodzie opiekun medyczny została zmieniona w zakresie:
1) piątego celu kształcenia tj. „5) wykonywania czynności z zakresu gimnastyki osiowosymetrycznej w trzech płaszczyznach jednocześnie SOS 3D – metoda Hoppe”, który otrzymał brzmienie: „5) wykonywania czynności z zakresu elementów gimnastyki ogólnousprawniającej”;
2) nazwy jednostki efektów kształcenia „MED.14.8. Prowadzenie przyłóżkowej aktywizacji z wykorzystaniem elementów gimnastyki osiowo-symetrycznej w trzech płaszczyznach jednocześnie SOS 3D – metoda Hoppe”, która otrzymała brzmienie: „MED.14.8. Prowadzenie przyłóżkowej aktywizacji pacjentów leżących”, co zmieniło brzmienie wszystkich efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji przyporządkowanych do tej jednostki;
3) części „Wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w kwalifikacji MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej” w zakresie „Pracowni zabiegów pielęgnacyjnych oraz czynności opiekuńczych”, w której uzupełniono wyposażenie umożliwiające realizację treści nauczania w zakresie jednostki efektów kształcenia „MED.14.8. Prowadzenie przyłóżkowej aktywizacji pacjentów leżących”, czyli mat poślizgowych, desek do transferu pacjenta, podnośników pacjenta jezdnych oraz sufitowych, rotorów przyłóżkowych i przyborów służących do pełnego odciążenia kończyn oraz tułowia – wynika to z potrzeby przygotowania słuchaczy do aktywizacji i zwiększania samodzielności osób chorych i niesamodzielnych przez dostosowywanie form tej aktywizacji do ich stopnia sprawności i potrzeb;
4) jednostki efektów kształcenia „MED.14.6. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu opieki medycznej”, w której w drugim efekcie kształcenia: „2) wykonuje określone zabiegi i czynności medyczne” dziesiąte kryterium weryfikacji ,,wykonuje odłączenie wlewu kroplowego” otrzymało brzmienie: ,,wykonuje zamknięcie zacisku kontrolującego przepływ infuzji” – wynika to z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa realizacji procedur epidemiologicznych w ramach postępowania z linią naczyniową.
Podstawa programowa w zawodzie animator rynku książki została zmieniona w zakresie:
1) części „MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO DLA KWALIFIKACJI WYODRĘBNIONEJ W ZAWODZIE”, w której odnośnik nr 1 pod tabelą uzupełniono o treść „ ,z wyjątkiem szkoły policealnej kształcącej w formie zaocznej,”– nowe brzmienie: „1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej kształcącej w formie zaocznej, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli dla efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.” – w szkole policealnej kształcącej w formie zaocznej, semestralny wymiar godzin kształcenia w dwuletnim okresie nauczania wynosi 700 godzin, a minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego w zawodzie animator rynku książki określona w podstawie programowej kształcenia w tym zawodzie wynosi 750 godzin.
W projekcie podano, że kształcenie w zawodzie opiekun medyczny rozpoczęte w szkole policealnej przed dniem 1 lutego 2025 r. prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z przepisami rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lutego 2025 r. (§ 2 projektu rozporządzenia).
Ponadto zaproponowano, aby kształcenie w zawodzie animator rynku książki rozpoczęte przed dniem 1 lutego 2025 r. w szkole policealnej, było prowadzone do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z przepisami rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lutego 2025 r. (§ 3 projektu rozporządzenia).
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 lutego 2025 r., co jest związane z organizacją roku szkolnego w szkołach policealnych, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą rozpoczynać się w pierwszym powszednim dniu lutego i kończyć w ostatni piątek stycznia.
Projekt rozporządzenia, wraz z możliwością dodania komentarza (Wyślij komentarz do projektu), dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Artykuł pt. Będą zmiany w podstawie programowej dla zawodu „opiekun medyczny”, opracowanie M. Kowalski (Portal Oświatowy).
Na stronie Wydziału Kształcenia Zawodowego i Doradztwa Zawodowego opublikowano informację o podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik elektromobilności oraz o zmianach w podstawach programowych kształcenia w zawodach (elektromechanik pojazdów samochodowych, technik pojazdów samochodowych na podbudowie kwalifikacji MOT.02, operator obrabiarek skrawających, technik mechanik na podbudowie kwalifikacji MEC.05, technik weterynarii), obowiązujących od roku szkolnego 2024/2025: Podstawy programowe kształcenia w zawodach – 2024.
Opublikowano (23.10.24 r.) Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego.