W publikacji poszukiwano odpowiedzi na pytania o to, jak polscy uczniowie radzą sobie w cyfrowym świecie, czy szkoła skutecznie rozwija ich umiejętności oraz jakiego wsparcia potrzebują.
W analizie pokazano również, jak samoocena kompetencji uczniów ma się do ich rzeczywistych wyników oraz różnice między płciami w nabywaniu specjalistycznych kompetencji cyfrowych.
Publikacja zawiera rekomendacje dla polityki edukacyjnej.
W dobie szybkiej transformacji cyfrowej dostęp do sprzętu i internetu już nie wystarcza. Ważniejsze okazują się odpowiednie kompetencje, które pozwolą młodym ludziom poruszać się pewnie i bezpiecznie w cyfrowym świecie. Niestety odpowiedź na pytanie o poziom kompetencji cyfrowych polskich uczniów utrudnia fakt, że ostatnie międzynarodowe badanie ICILS, uznawane przez Unię Europejską za najbardziej rzetelne źródło danych, przeprowadzono w Polsce w 2013 roku. Od tego czasu cyfrowy świat zmienił się radykalnie – ale czy zmieniły się też umiejętności młodych ludzi?
Analiza danych z ICILS 2013 pokazała, że:
Co więcej, doświadczenia innych krajów, które uczestniczyły w kilku edycjach ICILS, są niepokojące – mimo coraz większej obecności technologii w życiu młodych ludzi, ich kompetencje często spadają.
Eksperci IBE - PIB podkreślają, że Polska pilnie potrzebuje nowych badań, w tym ICILS 2028, aby opracować skuteczną strategię rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów. Szkoła powinna pełnić istotną rolę w ich rozwijaniu – szczególnie w zakresie bezpieczeństwa w sieci, prywatności, higieny cyfrowej, bezpiecznego i etycznego korzystania z internetu czy też krytycznej oceny informacji. Te kompetencje nie kształtują się podczas codziennego korzystania z technologii, lecz wymagają świadomego, systemowego wsparcia.
Pełna analiza, wraz z rekomendacjami dla polityki edukacyjnej i szczegółowymi danymi