Od 1 września 2025 r na mocy ustawy Karta Nauczyciela doradcy zawodowi włączeni do grona nauczycieli specjalistów

2025-10-13

USTAWA z dnia 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw [Dz. U. z dnia 25 sierpnia 2025 r. poz. 1160] w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela [Dz. U. z 2024 r. poz. 986 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 620 i 1019] wprowadza między innymi  zmiany w zakresie art. 42d. 

 

Od 1 września 2025 r. ustawa – Karta Nauczyciela rozszerza katalog specjalistów, którzy mają być zatrudnieni w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła, o doradców zawodowych.

 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798) doradcy zawodowi udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej i w tym zakresie do ich zadań należy:

1)    prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;

2)    współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

3)    wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Obowiązek realizacji doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych, branżowych szkołach I stopnia, technikach i liceach ogólnokształcących w praktyce oznacza konieczność zatrudnienia w tych szkołach doradcy zawodowego posiadającego odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. 

 

Dzięki włączeniu doradców zawodowych do grona nauczycieli specjalistów, uczniowie mogą zostać objęci ukierunkowanym wsparciem w podejmowaniu decyzji dotyczących ich przyszłości edukacyjnej i zawodowej. Uczniowie będą lepiej przygotowani do podejmowania decyzji, co może mieć znaczący wpływ na wybór ścieżki kształcenia zgodny z ich zainteresowaniami, predyspozycjami i możliwościami. Uczeń i jego rodzic mają możliwość indywidualnej rozmowy z doradcą zawodowym

 

Decyzja o zatrudnieniu doradcy zawodowego należy do dyrektora przedszkola lub dyrektora szkoły, który, kierując się analizą potrzeb dzieci, uczniów oraz ich rodziców, podejmie działania mające na celu zapewnienie najbardziej adekwatnego wsparcia w zakresie doradztwa zawodowego. Proces ten będzie uwzględniał zarówno indywidualne predyspozycje uczniów, ich zainteresowania i aspiracje, jak i dynamicznie zmieniające się wymagania rynku pracy oraz oczekiwania społeczne.

Zatrudnienie doradcy zawodowego przyczyni się do stworzenia spójnej strategii wspierania dzieci i młodzieży w wyborze ścieżki kształcenia oraz przyszłej kariery zawodowej. Pozwoli na lepszą koordynację działań edukacyjnych oraz integrację wsparcia ze strony innych specjalistów, takich jak pedagodzy, psycholodzy czy nauczyciele przedmiotowi, co umożliwi holistyczne podejście do procesu przygotowania dzieci i uczniów do świadomych decyzji związanych z ich przyszłością.

 

Jednocześnie w celu zapewnienia wsparcia uczniów w zakresie wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej przez nauczycieli specjalistów wskazano, że zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe, realizowane przez nauczycieli doradców zawodowych nie będą wliczane do łącznej liczby etatów określonych w art. 42d ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela.

 

 

USTAWA KARTA NAUCZYCIELA